2024.09.10.

Szentlőrinckáta Község Hivatalos Honlapja

„Van egy falu, Lőrinckáta, határát sok bíbic járta, S meséli róla a fáma: – Így lett Lőrinc-, Bíbickáta." (B.A.S.A.)

MAGYAR KÖZÚT NONPROFIT KFT.

A MAGYAR KÖZÚT FELÉPÍTÉSE

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.

egyike a 10 legnagyobb állami vállalatnak

A Pest Megyei Igazgatóság felépítése:

8 mérnökség

567 fő munkavállaló

1 fő közfoglalkoztatott

TÉLI ELŐKÉSZÜLETEK ÉS FELADATOK

A téli felkészülés és a téli feladatok ellátása

a 6/1998. (III. 11.) KHVM (Közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztérium) rendelet alapján vagyis az Országos Közutak Kezelési Szabályzata (OKKSZ) alapján történik.

ÁTÁLLÁS TÉLI ÜZEMMÓDRA

Az OKKSZ szerint a közút kezelőjének téli tisztántartási tervet kell készítenie.

A    társaság minden év november 10-éig az alábbi feladatokat végzi el:

  • a téli tisztán tartásban részt vevő személyek oktatása úttartozékok pótlása és azok láthatóságának biztosítása
  • burkolat- és padka felkészítése a téli üzemeltetésre
  • a közút területén lévő hóakadályt okozó növényzet eltávolítása
  • ideiglenes hóvédművek elhelyezése
  • az ügyeleti  szolgálat és az elhárítási rendszer működtetésének megszervezése
  • a hidakkal kapcsolatos különleges előírások rögzítése, ismertetése (pl. az általánostól eltérő tisztántartás)

ÁTÁLLÁS TÉLI ÜZEMMÓDRA

Az OKKSZ szerint a közút kezelőjének téli tisztántartási tervet kell készítenie.

A    társaság       minden       év       november       10-éig       az       alábbi feladatokat végzi el:

•       a   téli tisztántartás gépi eszközeinek előkészítése, adapterek felszerelése

  • gépszemlék tartása
  • a téli tisztántartásban résztvevők szociális ellátásának megszervezése

•       a     gépek     bérletére     és     használatára     vonatkozó szerződések előkészítése

  • a forgalomlezárási pontok kijelölése, a forgalmat lezáró és elterelő jelzőtáblarendszerek előkészítése

KEZELÉSÜNKBE TARTOZÓ UTAK

Feladatunk országosan, mintegy 32 ezer kilométernyi közúthálózat üzemeltetése és fenntartása.

PEST MEGYÉBEN:

  • 348 kilométernyi gyorsforgalmi út
  • 2 282 kilométernyi, a településeket összekötő

fő- és mellékutak, ezen utak településeken átvezető szakaszai

  • Mintegy 39,5 kilométernyi országos, külterületi, főutakkal párhuzamos kerékpárút

KEZELÉSÜNKBE TARTOZÓ UTAK

A közutak síkosság elleni védekezési rendszerbe történő besorolása az OKKSZ szerint

  • Őrjáratos utak: a védekezés az út teljes hosszában

és szélességében történik. (az I., II., III. és – indokoltság esetén – a IV. szolgáltatási osztályba sorolt közutak.)

  • Rajonos utak: a védekezés csak az út veszélyes részeire (ívek, emelkedők stb.) terjed ki. (IV., V. szolgáltatási osztályba sorolt közutak, és VI. szolgáltatási osztályba sorolt kerékpárutak)
  • Fehér utak: kisforgalmú utak, vagy környezetvédelmi területet érintő szakaszok, amelyeken síkosság-mentesítést nem kell végezni, csak hóeltakarítást.

A 2020-2021-ES TÉL SZÁMOKBAN

A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkáink során felhasznált anyagok:

16 ezer tonna útszóró só

1,6 millió liter kálcium-klorid oldat

A munkagépek több mint 8,5 ezer munkaórányi feladatot láttak el

2021-2022-ES TÉLI GÉPPARK A MEGYÉBEN

97 (+ 2 országosan bevethető) nehézgépjármű

9 rakodógép

5 hómaró adapterrel is felszerelhető

univerzális munkagép

2021-2022-ES TÉLI KEZDŐKÉSZLET A MEGYÉBEN

13 ezer tonna útszóró só

138 tonna kálcium-klorid granulátum

és 343 ezer liter kálcium-klorid oldat

211 tonna érdesítő anyag

PREVENTÍV VÉDEKEZÉS

16 kilométeren hófogó rácsokat helyezünk ki 19 kilométeren hóvédő erdősávok segítik a védekezést

MI ALAPJÁN DOLGOZUNK?

Az egyes utak úthálózati szerepe szerint avatkozunk be Nem egyszerre, hanem ütemezetten

Első körben gyorsforgalmi utakon, hidakon, felüljárókon, forgalmas főutakon, végül mellékutakon, bekötőutakon

MI ALAPJÁN AVATKOZUNK BE?

Együttműködési megállapodás

az országos meteorológiai szolgálattal

Saját útmeteorológiai hálózat Útellenőrök

Katasztrófavédelem, rendőrség, társszervek információi

Lakossági bejelentések

FEKETÉK ÉS SZÁRAZAK LESZNEK AZ UTAK TÉLEN?

Minden emberi és eszköz erőforrásunkkal azon dolgozunk majd, hogy a biztonságos közlekedés feltételei adottak legyenek.

Azonban lehetnek olyan időszakok, amikor a folyamatos munkavégzésünk mellett is téliesebb útviszonyok lesznek.

Egy-egy munkagépre 40-50 kilométernyi terület jut, amelyre adott esetben többször is vissza kell térni, főleg folyamatos havazás esetén.

Egy-egy munkagép fordulóköre 2-5 óra, ennyi idő alatt újra havas lehet a burkolat.

A hó ekézését akkor tudjuk elkezdeni, ha a lehullott hó eléri a technológia szerint vastagságot

KIEMELT IDŐJÁRÁSI HELYZETEK

Hófúvások: a nagyobb széllökések folyamatosan visszahordhatják a havat a burkolatra – szó szerint szélmalom harcról beszélhetünk.

Ónos eső: a megelőző jelleggel kijuttatott síkosságmentesítő anyagokat is lemoshatja a burkolatról az ónos eső, ami azonnal a burkolatra fagy.

Ha mi vagy partnereink a fenti időjárási viszonyokról adunk ki felhívást, érdemes komolyan venni!

MIT TESZÜNK,

MÍG NEM LESZ TÉLI IDŐJÁRÁS?

Folytatjuk a lokális burkolatjavítási munkákat Folytatjuk a megkezdett útfelújítási munkákat Kihelyezzük a hófogó rácsokat

Vegetációs időszakon kívüli növényzetgondozási munkákat végzünk Cseréljük a szalagkorlátot és pótoljuk az útszéljelzőket

HOL TÁJÉKOZÓDHATNAK A KÖZLEKEDŐK?

w w w. u t i n f o r m . h u

Útinform szolgálat: +36-1-336-2400 Webkamerák: kamera.kozut.hu

Pest Megyei diszpécserszolgálat: +36-1-819-9260

MIT TEGYENEK A KÖZLEKEDŐK?

Cseréljék le nyári autógumijaikat téli abroncsokra még a tartós fagyok előtt!

Alaposan vizsgálják át autóikat, hogy azok téli közlekedésre alkalmasak-e!

Utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak!

Induljanak el időben, számoljanak hosszabb menetidővel! Ha úton vannak, fokozott óvatossággal közlekedjenek!

Érdemes beszerezni: hólánc, jégkaparó, jégoldó spray, autós telefontöltő, kis hólapát

About Author